آخرین تحولات لبنان

۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۶
کد خبر: 1017357

نماز جمعه نصر را باید یکی از متفاوت‌ترین یا شاید بتوان خاص‌ترین نماز جمعه در طول تاریخ برگزاری این فریضه در جمهوری اسلامی قملداد کرد.

علت خاص بودن این نماز هم این بود که باوجود برگزاری آن در شرایط جنگی تمام عیار، با یک سکون و آرامشی توانست به مثابه یک عملیات که شاید بتوان آن را «وعده صادق۳» نامید، عمل کرد و پاسخ بسیاری از شبهه افکنی‌ها، بازی‌های روانی و تصویر ترور و وحشتی شد که رژیم صهیونیستی درصدد برساخت آن در هفته‌های اخیر بود.

این نماز، نه تنها رکورد میزان شرکت کننده در طول تاریخ برگزاری نماز جمعه پس از انقلاب را زد، بلکه مهم‌تر از آن، توانست معادلات جنگی و نظامی را تغییر دهد، عملیات روانی دشمن را خنثی کند و یک اعتماد به نفس و آرامشی را نه تنها به ملت ایران، بلکه به ملت‌های فلسطین، لبنان و بلکه کل دلبستگان به ایده مقاومت در کل جهان اسلام تزریق کند.

همه می‌دانیم حرف و حدیث‌های بسیاری از همان لحظات اولی که اخباری مبنی بر اقامه نماز جمعه این هفته تهران به امامت رهبر معظم انقلاب مخابره می‌شد، به‌وجود آمد و حتی برخی کارشناسان نسبت به خطراتی که ممکن است اقامه نماز جمعه را در این وسعت تهدید کند، نگران بودند. این نگرانی‌ها از جهاتی، بی‌راه نبود؛ چرا که امروزه برای همه مشخص و واضح است که رژیم اسرائیل به‌واسطه اینکه موجودیتش متزلزل شده، بیم انجام هر جنایتی از او می‌رود و برایش نه افکار عمومی جهانی و نه سازمان‌ها و  قوانین بین‌المللی موضوعیتی ندارد. کما اینکه طی همین دو ماه اخیر شاهد بودیم رژیم صهیونیستی، یک میهمان دیپلماتیک در قلب تهران را ترور کرد و برای محقق کردن سناریوی قتل رهبر بزرگ مقاومت یعنی سیدحسن نصرالله، از نامتعارف‌ترین سلاح‌ و شیوه ترور استفاده کرد. همه این‌ها در کنار هم سبب می‌شد عموم دلبستگان مقاومت، احتمال انجام هرگونه حماقتی از این رژیم حتی علیه شخصیتی چون رهبر معظم انقلاب و یا نمازگزاران را دور از ذهن ندانند. با این همه اما، حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای که همواره اهل تدبیر و ملاحظه تمام جوانب هستند، به شکل شجاعانه‌ای، تصمیم به حضور در نماز جمعه و دعوت عمومی از مردم برای شرکت در مراسم بزرگداشت مجاهد کبیر مقاومت، شهید سیدحسن نصرالله کردند.

وقتی با تأمل روی ابعاد این تصمیم متمرکز می‌شویم، احساس می‌کنیم بخشی از این تصمیم فراتر از محاسباتی که همیشه از نگاه تحلیلی و بلند ایشان نشأت می‌گیرد، مؤید به تأییدات و الهاماتی نیز احتمالاً بوده است، اگرنه در چنین برهه‌ای دلایل بسیاری وجود داشت که می‌توانست هر کسی را از برگزاری این نماز جمعه به‌واسطه تبعات خطرآفرین آن منصرف کند.   

به هر ترتیب دیدیم به لطف خدا، دشمن جرئت کمترین جسارتی به این نماز دشمن‌شکن را نداشت و رهبر معظم انقلاب نیز اهدافی که به آن‌ها اشاره رفت را محقق کردند که البته ثمره و ابعاد برخی از اهداف با گذشت زمان مشخص شده و خودش را نشان خواهد داد. 

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، می‌توانیم این نماز را تکمیل‌کننده عملیات موشکی سه‌شنبه شب به حساب آورد و حتی مستقلاً آن را سومین قسمت عملیات «وعده صادق» نامید. به این حرف نیز نباید به دیده اغراق و مبالغه نگریست؛ چرا که همین حالا و با رصد فضای افکار عمومی داخلی و جهانی و حتی رسانه‌های دشمن می‌توان پیامدهای مثبت آن را برای جبهه مقاومت و علاقه‌مندان به آن مشاهده کرد. هم اعتماد و آرامش را به دلبستگان مقاومت در داخل و خارج تزریق کرد و هم افق‌های پیش رو و راهبردهای کلان مقاومت را برای تحقق پروژه آزادی فلسطین، ترسیم کرد.

برگزاری این نماز جمعه در آستانه یک‌ساله شدن طوفان الاقصی این دستاورد را هم داشت که دست دشمن را از آنچه تلاش داشت در این چند هفته نزد افکار عمومی خودش دست و پا کند، خالی کرد. یکی از دلایل عبور سرکردگان رژیم جعلی صهیونیستی از خطوط قرمز، آن هم یکی پس از دیگری طی این مدت همین بود که می‌‍خواستند ورق آنچه در هفتم اکتبر پارسال بر سرشان رفته بود را برگردانند و به دیگران نشان دهند دست برتر را طی این مدت از آن خود کرده‌اند. این نماز جمعه ولی همین اندک دستاوردهای خونین این چند مدت که صرفاً کارکردی روانی برای آن‌ها را داشت از دستشان گرفت و مشتشان را خالی کرد.

در عین دلالت‌هایی که شجاعت برگزاری این نماز جمعه در این مقیاس و در فاصله کوتاهش پس از عملیات موشکی سپاه داشت، نباید از محتوای خطبه‌های جمعه نصر به خصوص بخش عربی آن هم غافل بود. ارجاعی که حضرت آیت الله خامنه‌ای به مسئله وحدت و اهمیت آن می‌دادند و مسیری که مقاومت فلسطین در کنار ارکان دیگر مقاومت در لبنان و یمن و عراق و ایران طی این یک‌سال در کنار هم پیمود، این نوید را به امت مسلمان داده که بتوانند در کنار هم، رؤیای آزادی فلسطین را بیش از هر زمانی در دسترس ببینند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، مقاومت طی همین مدت رژیم صهیونیستی را تا نقطه اول خودش در ۷۰ سال پیش یعنی مسئله بقا و موجودیت، به عقب راند. 

به طور خلاصه می‌توان مدعی شد این نماز جمعه در امتداد عملیات‌های وعده صادق که وضعیت میدان را به نفع جبهه مقاومت برگرداند، توانست ما را در کشمکش جنگ اراده‌ها نیز پیروزی ببخشد و در سالگرد «طوفان الاقصی» موقعیت برتر جبهه مقاومت را تثبیت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.